Frånstampen att gå vidare.

 

 Allhelgonahelgen, halloween, vad kallas det egentligen?

Jag har alltid sett det som Halloween.
Jag har sedan massor av år haft halloweenkalas i stället för vanligt, enkelt, tråkig släktkalas.

Hela släkten har klätt ut sig, den ena fulare än den andra och alla i hopp om att vara fulast av alla. För de två som varit fulast under kvällen fick ju pris. Jag minns de kalasen som det var igår. Hur kul vi hade det, tillsammans med familjen. Jag minns hur alla verkligen gick in för det, gick in för att vara fulast. Förra året hade vi inte halloween kalas, det kändes inte rätt när du var så sjuk, vi hade ett tråkigt vanligt kalas istället och du låg på sjukhuset.

I år hade vi det heller inte. Min födelsedag i år, var de jobbigaste jag varit med om. Bara för att du inte var med.

Men jag minns också året för dem, då när du precis hade tappat håret och satte på dig en peruk med långt svart hår och det såg nästan ut som riktigt, du hade svara läppar och naglar och så hade du köpt en riktig halloweenklänning, för att du skulle se ut som en riktig häxa. Du var så fin, så glad och så frisk J


 

I år ser jag det som allahelgonahelgen istället. Helgen då man ska hylla de döda. Jag är inte kristen av mig och jag går aldrig i kyrkan om det inte är något speciellt. Men jag hyllar gärna de döda.

Idag var vi i kyrkan för att höra när ditt namn lästes upp, för att tända ett ljus för dig, för att visa att vi bryr oss, tänker på sig och saknar. Jag hoppas du såg att vi var där allihop.

Jag tände ett ljus för dig, farmor. Vi tände ett ljus för dig. För att visa att vi tänker på det varje dag.

- Frånstampen att gå vidare, en början på något nytt. Det var så hon sa, prästen.

Men man ska aldrig glömma att minnas. Aldrig aldrig.

Farmor, du har lämnat efter dig en otrolig saknad. En saknad jag inte trodde att man kunde känna. Jag kommer aldrig att glömma dig, det vet du. Men jag måste också gå vidare. Minnas det som var med glädje och inte bara se sorgen och saknaden.


 

Fredagen den 28 juli 2006 skulle du fylld sextiotvå. Fast det hann du aldrig.

Torsdagen den 2 februari 2006. Saknad. Tomhet. Sorg. Farmor <3.

 


28 juli 1944 föddes en ängel, 2 februari 2006 var det andra som behövde dig.

Vi saknar dig. 


Kommentarer
Postat av: Lisa

Vad fint du skriver ! Man fastnar verkligen i texten... Så fint !
(F)(L)

Postat av: Amanda

Va snäll du är, Lisa (L) A):D

2006-11-06 @ 14:59:18
URL: http://amandag.blogg.se
Postat av: jennifer.

oh, shit jag håller med lisa...verkligen..det var så jag fick gåshud på armarna.
Älskirdig!

2006-11-06 @ 18:33:03
URL: http://jenniferheltenkelt.blogg.se
Postat av: Linnéa

jag fick en tår i mitt vänstra öga.

2006-11-06 @ 18:58:30
URL: http://spindel5.blogg.se
Postat av: Amanda

Tack så mkt (L) ;)
Linnéa: I ditt högra då? :/ ^^

2006-11-06 @ 19:17:32
URL: http://amandag.blogg.se
Postat av: Linnéa

mitt högra var helt oberört ; )
haha.. neejdå.
(L)

2006-11-06 @ 21:46:31
URL: http://spindel5.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback